2010/09/13

A KKV szektor piacképességének erősítéséről

A Hazai mikró-, kis-, és közepes vállalkozások (KKV) szektor egyik ágazatának, a textil és ruházati iparnak a helyzete ugyanazokat a gondokat tükrözi, amelyek jellemzően befolyásolják a többi ágazat KKV-ainak a helyzetét is.
A TMTE szeptember 9-i rendezvényén a KKV-k piacképességének értékelésekor megállapítottuk, hogy nem a pénz, a kezdeményező készség, vagy a kreativitás hiánya a vállalkozások legfőbb gondja, hanem a KKV-k számára barátságtalan vállalkozói környezet.

Kinek érdeke a KKV szektor helyzetbe hozása?

Az összes foglalkoztatott 80-90%-a a KKV szektorban dolgozik. (Megbízható statisztika nincs) Ők itthon adóznak, ha élni hagyják vállalkozásaikat.

A multik és sajnos a hazai nagyvállalkozók többsége is külföldön adózik.

Ameddig a multiknak adott hallgatólagos vagy valódi kedvezmények fennállnak és a KKV szektort a döntéshozók nem hozzák helyzetbe, az állami bevételek és kiadások egyensúlya törvényszerűen tovább romlik.

Az állam szerepe meghatározó a hazai KKV szektor bel és külföldi piacképességének erősítésében.
  • Csökkentenie kell az üzleti szféra adminisztrációs kötelezettségeit
  • Egyszerűsíteni kell az adórendszert
  • Csökkenteni kell a foglalkoztatottság terheit
  • A versenyhelyzetet támogatni és nem akadályoznia kell.

Tiszta átlátható pályázati lehetőségek megteremtése is segíthet ebben.  Az Uniós szabályozás is megkerülhető a versenyhelyzet hiánya miatt.

A monopóliumok erőfölényének megtörésével, az energia szolgáltatók, a mobil és vezetékes telefon, internet szolgáltatás, vagy a bankok esetében is csökkennének a KKV megkülönböztetetten magas költségei.

Hogyan lehet versennyel csökkenteni a szolgáltatóknak fizetendő díjakat?

Pl.: a japán kormány kötelezte a mobil szolgáltatókat, hogy a telefonokat kártya függetlenül adják a vevőknek. A verseny miatt így csökkenő árak mellett válthatnak a fogyasztók szolgáltatót.

A versenyhelyzet hiánya miatt a bankok, a KKV-ékra indokolatlan többlet költségeket róhatnak.
Pl. adminisztrációs díjat, és + 2% jutalékot fizettetnek a normál banki költség mellett, a POS terminált használókkal, míg a nagyobb forgalmat bonyolító hipermarketekre ezek nem vonatkoznak.


Az önkormányzatok szerepe is meghatározó

  • Városépítészeti koncepció kialakítása határozhatja meg, hogy kinek és merre fejlődjön egy település. Ne a beruházó határozza meg, hogy plázákat és toronyházakat, vagy vigalmi negyedet kell építeni minden főtérre.
  • Kereskedelem fejlesztési koncepció létrehozása, hogy a kisvállalkozók esélyei nőhessenek.

Érdekünk, hogy plázák épüljenek minden faluközpontban és tönkremenjenek a kisvállalkozók?

A hazai termékeket gyártók és forgalmazók ritkán találhatók meg a bevásárlóközpontokban.

Számos európai városban pl. Bécsben a város peremére engedélyezték csak a bevásárló központokat, hogy életben tartsák a városi kiskereskedelmet és a vendéglátóipart. Mindezzel együtt megóvják belvárosuk tradicionális hangulatát.

Angliában a nagy bevásárló központok megépítése elleni érvként elfogadják, ha a területen megfelelő a kereskedelmi hálózat.

A pláza-lobbi további terjeszkedése a hazai gyártású termékek piacra kerülését, a kínálat itthon felmalmozott szellemiségét, sajátosságait, egyediségét száműzi.

Egy jellegzetes magyar feeling helyett, a világ nagyobb városaira jellemző multi tömegáru a külföldi turistákat nem fogja vásárlásra ösztönözni, vagy ha igen akkor nem magyar árut fognak venni, mert azok gyakorlatilag már nem találhatók meg.
A barátságtalan kisvállalkozói környezet miatt a kisebb boltok tömegesen bezárnak. Számtalan elhanyagolt üresen tátongó bolt van Budapest Szívében. A belföldi fizetőképes kereslet, tartósnak ígérkező hiánya sem ösztönzi a helyzet megváltozását.

A hazai gyártás így a bel és külföldi kereslet hiányában megszűnik!

Ez a kegyetlen következtetés azt jelenti, hogy egyrészt a jól képzett, tehetséges kreatív, másrészt a nagy tömegű alacsony iskolázottságú, főleg elmaradott régiókban élő, nőket foglalkoztató textilipari ágazat szűnik meg, tovább generálva a társadalmi konfliktusokat.

A felsorolt gondolatokat a Magyar Üzletasszonyok Egyesülete gyűjtötte össze.

Vállalkozóink a hazai mikró- és KKV szektorban érdekeltek és egyre kevésbé képesek alkalmazkodni a kiszámíthatatlan és mindinkább vállalhatatlan vállalkozói környezethez.

Nincsenek megjegyzések: