2009/03/17

Pláza Budapest Szívében?

A Károly körút beépítését ellenzik a környékbeli boltosok és a Levegő Munkacsoport is; attól tartanak, pláza épül a belváros szívében.

Schmidt Gábor - Szalai Anna teljes cikke olvasható
http://nol.hu/belfold/huzavona budapest legertekesebb telke korul
| NOL| 2009. március 17.




Halassza el a főváros a Városháza Fórum elnevezésű fejlesztést - kérik a Károly körúti üzlettulajdonosok és a Levegő Munkacsoport.
Szerintük a „belvárosi pláza" megöli a környék kiskereskedőit, és még nagyobb forgalmat vonz.
A főváros szerint viszont a beruházás hasznos, jó a kiskereskedőknek is, és lökést ad a környék újjáéledésének.

A Városháza Fórum 2013-ra épülne meg, nyertes terv már van rá, befektető még nincs, az év végére tervezik megszerezni az építési engedélyt. A Károly körúti, eleve ideiglenes park, a belvárosi tűzőrség és a Merlin Színház helyére tervezett épületszárnyban üzletek, irodák, vendéglátóhelyek kapnának helyet, a közösségi és a magánfunkció aránya körülbelül harminc-hetven százalék lesz - mondta lapunknak Beleznay Éva, Budapest főépítésze.

A városháza tömbje nyitott lesz mind a négy környező utcára, a Deák téri metróaluljáró pedig a mostani városfal környékén kap folytatást, a Főpolgármesteri Hivatal tömbbelsőjében.
A tervek szerint a 2010-ben pályázaton kiválasztott befektető építené meg a jelenlegi park helyén a hiányzó épületszárnyat - felújítva egyben a Főpolgármesteri Hivatal műemlék-épületét -, a hozzá tartozó mélygarázzsal, az ingatlant pedig 25 vagy ötven évig maga hasznosíthatná (magyarul ő szedne bérleti díjat az helyiségek után), a létesítmény végül a főváros tulajdonába kerülne.

A környékbeli üzlettulajdonosoknak - akik érdekeik védelmében közös egyesületet hoztak létre - több aggályuk és kifogásuk is van a tervezett fejlesztéssel kapcsolatban.

Kamarás Györgyi, a Magyar Üzletasszonyok Egyesületének elnöke lapunknak kiemelte: jelenleg azzal számol a főváros, hogy 10-20 ezer négyzetméteren kaphatna helyet a kereskedelem, az épületszárny három szintjén.
Kamarás Györgyi szerint attól, hogy a főváros megfogalmazása szerint „kifelé nyitott üzletek" kaphatnának helyet az épületben, és „közlekedési csomópontról" beszélnek, attól az még - az alapterület alapján - bátran minősíthető plázának.

Nem plázát építünk - hangsúlyozta lapunknak a főváros főépítésze. Azt mondta, a vegyes használatúra tervezett tömb a nap 24 órájában működne, hogy a városháza ne legyen „zárt és halott". A tömbben új funkciók is helyet kapnának, lenne ott szálloda, irodák, rendezvényterem és konferenciaközpont. A főépítész szerint közösségi tér jönne létre, „csak a terület életéhez szükséges, nem félelmetes mennyiségű" kiskereskedelmi funkcióval.

Beleznay szerint eredetileg tízezer négyzetméterrel számoltak, de hogy végül mennyi lesz, a fejlesztői pályázat során fog kiderülni, amikor már lehet látni, hogy az épületrészek egymással és a metrókijárathoz hogyan kapcsolódnak.

A környékbeli üzlettulajdonosok ezt furcsának tartják, és amiatt aggódnak:
a pénzügyi válság újraírja a terveket, a főváros még jobban teret fog engedni a kereskedelmi funkcióknak.

Kamarás Györgyi szerint a főváros állítja, Budapest egyik legértékesebbjének tartott ingatlanáért tolonganak a befektetők. Ehhez képest érhetetlen, hogy miért zártkörű, úgynevezett meghívásos pályázatot ír ki a városháza, amellyel rontja saját alkupozícióját.
Aggályos
nak tartják, hogy a tervezett fejlesztés nem úgynevezett PPP-konstrukcióban, hanem építési koncesszió formájában valósulna meg.
Szerintük ez a „kvázi privatizáció" az önkormányzat helyett a majdani befektető érdekeit szolgálja.
Beliczay Erzsébet, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese szerint Budapest egyik legjobb adottságú területéről van szó, amelyet nem szabadna évtizedekre kiengedni a köztulajdonból.

A befektető nem kapja meg a telket, csak beépíti
Ezzel kapcsolatban a főépítész azt mondta: jelenleg még nincs döntés arról, hogy a majdani befektető 25 vagy ötvenéves hasznosítási jogot kapjon. Hangsúlyozta, hogy csak a hasznosításra kap jogot a beruházó, az ingatlanra nem, a létesítmény pedig a főváros tulajdonába kerül.

A boltosok és a Levegő Munkacsport kifogásolja azt is, hogy túl nagy mélygarázst terveznek a Városháza Fórum alá. Az 1400-2000 férőhelyes, többszintes mélygarázs épül. Úgy vélik, ekkora kapacitásra - akkora mélygarázst kell elképzelni, amekkorát a főváros a Felvonulási tér alá tervez - csak egy bevásárlóközpont miatt lehet szükség. A Levegő Munkacsoport elnökhelyettese szerint azért is kérdéses, kell-e ekkora felszín alatti parkoló, mert a közelben lévő, korábban megépült mélygarázsok - a Gödörnél vagy a Bazilikánál - kihasználatlanok.

Nagy vagy épp jó a mélygarázs?
A főépítész szerint a mélygarázs nemcsak a Főpolgármesteri Hivatal tömbjét fogja kiszolgálni, hanem az egész környéket, ezért annak parkolási igényeihez igazítják. Végleges számok itt sincsenek, eredetileg ezer parkolóhellyel kalkuláltak.

Beleznay Éva szerint a Budapest Szíve program keretében gyalogosbarát belvárost alakítanak ki, ennek első lépcsőjeként áprilistól átépítik a Károly körutat a Dob utca és a Deák tér között.

A főépítész szerint a környékbeli üzlettulajdonosoknak kifejezetten jó, ha visszakaphatják az autósoktól a felszínt a gyalogosok. A program keretében fejlesztenék a kiskereskedelmet is, szerinte ugyanis jelenleg „nincs kitalálva, hogyan lehetne odavonzani a vásárlókat, nincs az üzleteknek egységes nyitva tartása sem".

Kamarás Györgyi szerint a Városháza Fórum jelenlegi formájában alapvetően sérti a környékbeli üzlettulajdonosok, kiskereskedők érdekeit. Ha elkészül, a Károly körút is olyanná válhat, mint a Kossuth Lajos utca vagy a Rákóczi út, elnéptelenednek az üzlethelyiségek, egymást érik majd a bezárt, összefirkált kirakatok. Ezért szeretnék, együtt a Levegő Munkacsoporttal, ha a városháza elhalasztaná a beruházást.

Sokkal többet nyer a közösség és a környék, ha megvalósul a Városháza Fórum, mintha nem - jelentette ki a főépítész. Egy átjárható városháza-épülettömböt, megújuló, a jelenleginél nagyobb közterületet, egy mélygarázst, egy újraértékelődött belvárosi teret, közösségi központot, ami a környék újjáéledésének is lökést ad - tette hozzá.

Nincsenek megjegyzések: